Ung i Kor Organisasjonsopplæring er et opplæringsprogram for barn og ungdom. Programmet består av to deler: “Ung Leder” for ungdom over 16 år, og “Ung Stemme” for alle under 16 år. Programmet består av opplæring i styrearbeid, organisasjonsarbeid og arrangementsledelse for de eldste, og opplæring i grunnleggende medbestemmelse for de yngste.

Prosjektet er støttet av Musikkens Studieforbund og Sparebankstiftelsen Dextra.

Ung Leder er et to-årig program for ungdom over 16 år fra hele landet. Programmet tar opp tema som “hvordan jobber man i et styre”, “hvordan man er leder for en organisasjon”, “hva som kjennetegner godt organisasjonsarbeid” og “hvordan man planlegger, gjennomfører og leder et arrangement”.

Programmet er to-årig. Det første året består av helgesamlinger og kveldssamlinger med teoriopplæring og diskusjoner og utprøving, mens det andre året er et praksisår, der deltagerne får prøve det de har lært i Ung i Kor sin organisasjon og på våre arrangement, både regionalt og nasjonalt.

Ung Leder er et søknadsbasert program, og er nå i gang med kullet for programperioden 2023-2025.

Ung Stemme er et opplæringsprogram for alle barn og unge under 16 år. Programmet er en kurs- og ressurspakke for våre medlemskor som gir korene muligheten til å jobbe med grunnleggende medbestemmelse, demokrati, trivsel, inkludering og muligheten til at unge stemmer skal høres.

Vår visjon er at alle unge stemmer skal tillegges vekt, også i korets drift og daglige arbeid og det er meningen at våre medlemmer skal få et godt grunnlag for dette gjennom dette programmet.

Ung Stemme skal i gang med pilotgjennomføring, og mer info vil publiseres på våre hjemmesider så fort programmet er klart.

Har du spørsmål?

Ta kontakt med assisterende generalsekretær Jo Arne Fosmo på jo.arne@ungikor.no,
eller Ung i Kor sentralt på info@ungikor.no