Bli med på INTROKURS

Ung i Kor holder introkurs i tegnsang! I løpet av to dager får du grunnkunnskapene du trenger til å begynne å bruke tegnsang i ditt arbeid!

SISTE KURS: Stavanger 20.-21. april
Kurset er gratis, og deltakere kan søke om reisestøtte. Dette er fjerde – og siste! – gang vi holder kurset, så grip sjansen: Påmeldingen er nå åpen!

Lørdag 20. april: kl 10-17
Søndag 21. april: kl 10-15
Tinfabrikken (Festsalen): Ryfylkegata 45

Hva er egentlig tegnsang?

- Et fleksibelt verktøy for innstudering og dirigering
- Kommunikasjon gjennom tegn
- Inkludering på tvers av sansene
- Visuelt og fysisk stimulerende
- Å synge med øynene!

Hvem passer tegnsang for?

- Du er kordirigent, musikkterapeut eller pedagog
- Du har ikke jobbet med tegn til sang tidligere
- Du ønsker faglig påfyll
- Du jobber med grupper som har, eller ønsker velkommen,
barn eller ungdom med hørselsutfordringer
- ALLE som er nysgjerrige og ønsker å lære!

Å bruke tegn i øvingssituasjonen, musikktimen, eller sangstunden i barnehagen, kan være en flott måte å samle barna med en felles kommunikasjonsforståelse. Tegn kan roe situasjoner der man ellers tyr til høyt volum. Tegn kan bidra til at flere barn får muligheten til å delta i aktiviteten på lik linje med andre, og barna utstyres med en felles uttrykksform. Tegn kan understøtte teksten i sangene som synges, slik at barna både lærer raskere og kan knytte hukommelse til fysisk utfoldelse. Tegn oppfordrer til økt deltakelse og innlevelse hos barn som utøver tegnene. Tegn kan også brukes som koreografi under fremføring, som både er visuelt vakkert og bidrar til en annerledes lytteopplevelse.

Grunnlaget for disse kursene er å spre gleden av å ha tegnsang som et levende og supplerende verktøy i arbeidet med musikk sammen med barn og unge - for det er nyttig å implementere selv de enkleste tegn, enten det er for å kalle inn barna til korøvelsen eller det er å hjelpe til med å huske tekst. For et barn med hørselsutfordringer som ser at andre barn også forstår deres uttrykksform, kan dette være en viktig nøkkel for å komme inkluderingsutfordringer i møte, enten i skolegården eller i koret.

Klar for  TRINN TO?

Har du allerede deltatt på introkurs i tegnsang? Ga disse dagene med faglig påfyll deg inspirasjon til å fortsette å lære mer om tegnsang? Da kan du få prøve ut tegnsang i praksis i eget arbeid med personlig veiledning! Du får tildelt en veileder som følger deg i prosessen med å implementere tegnsang i eget arbeid. Veilederen overværer utvalgte øvelser og gir innspill og motivasjon gjennom semesteret.

Ta kontakt med tegnsang@ungikor.no for mer info om TRINN TO eller:

Historie bak Tegnsang

Tegnsang er en metode utarbeidet av pedagogene Ellen Lundereng og Turid Skei, en metode de har praktisert i skolekoret Kor Læne på Nyborg skole siden 2000. I samarbeid med Nyborg skole, Møller kompetansesenter og Hørselshemmedes Landsforbund utviklet de prosjektet “Tegnsang i et inkluderende fellesskap” i 2009 med mål om å opprette flere skolekor med bruk av tegnsang, et mål de oppnådde med stor suksess! Hørselshemmedes Landsforbund og Ung i Kor tok deretter stafettpinnen videre, og gjennomførte et ettårig prosjekt i 2016, med fokus på opplæring av dirigenter: hele 11 dirigenter oppnådde sertifisering i bruk av tegnsangmetode. Prosjektet ble så plukket opp igjen av HLF og Ung i Kor i 2022, med formålet å tilby innføring i tegnsangmetode på nybegynnernivå. Introkursene våre utgjør hoveddelen av den pågående treårige prosjektperioden, som avsluttes i 2024.

Ung i Kor er prosjektansvarlig og Hørselshemmedes Landsforbund er prosjekteier for prosjekt “Tegnsang i kor” 2022-2024. Prosjektet er støttet av Stiftelsen DAM. DAM står for Deltakelse, Aktivitet og Mestring. Prosjektets mål er å spre kunnskap om tegnsangmetode og hørselsutfordringer blant barn og unge.