Inkluderingsstøtte for barne- og ungdomskor

SØK INNTIL 15.000 TIL INKLUDERINGSTILTAK I DITT KOR!

I 2022 ønsker Ung i Kor å sette fokus på inkludering. Derfor lanserer vi en enkel støtteordning for medlemskor som ønsker å gjennomføre tiltak for å inkludere og nå ut til flere i år. Koret kan få inntil 15.000,- i støtte per tiltak.

Målet med støtteordningen er å stimulere til utvikling og gjennomføring av inkluderingstiltak i våre medlemskor. Ordningen skal også bidra til å spre og dele gode eksempler på prosjekter og forbilder nasjonalt, slik at kor over hele Norge kan lære av hverandre. Ung i Kor har som mål at alle barn og unge skal ha mulighet til sang- og korglede i sitt nærmiljø. Denne støtteordningen lanseres i tråd med handlingsplanen som ble vedtatt på landsmøtet i 2021, der det står at Ung i Kor skal tilrettelegge for at koraktivitet er tilgjengelig og attraktivt for alle barn og unge i Norge, uavhengig av musikalsk nivå, sjangerpreferanse, alder, identitet, kjønn, funksjonsevne, legning, og språklig, kulturell, religiøs og økonomisk bakgrunn.

HVA ER INKLUDERING? EKSEMPLER PÅ TILTAK

Inkludering kan bety mange forskjellige ting. Det kan dreie seg om inkludering ut fra sosioøkonomisk bakgrunn, fysiske eller geografiske hindringer for tilgang til øvelser, språk, deltakelse i demokratisk arbeid, og andre tiltak som på ulike måter kan rekruttere eller tilgjengeliggjøre kor for flere.

Denne runden ønsker Ung i Kor å støtte flere tiltak som spesifikt retter seg mot rekruttering av nye medlemmer og inkludering av flere i allerede eksisterende kor. Andre tiltak vil også bli vurdert.

NB! Rene markedsføringstiltak uten inkluderingsaspekt kan ikke støttes gjennom denne ordningen. Dersom dere søker om penger til markedsføring, må det synliggjøres hvordan dette vil føre til økt inkludering, jamfør ordningens formål.

Behovene er forskjellige rundt om i landet, og støtteordningen er åpen for en bred tilnærming til inkluderingsbegrepet.  Alle tiltak skal utvikles og gjennomføres lokalt og kan tilpasses de behovene og mulighetene koret ser for å gjøre koret tilgjengelig for flere.

SØKNADSFRIST 16. OKTOBER!

RETNINGSLINJER FOR INKLUDERINGSSTØTTE

1 FORMÅL

Formålet med ordningen er å stimulere til utvikling og gjennomføring av inkluderingstiltak i Ung i Kor sine medlemskor. Ordningen skal bidra til å spre og dele gode eksempler på prosjekter og forbilder nasjonalt.

2 SØKNADSSUM

Kor kan søke om opptil kr. 15.000 for sine tiltak. Det finnes ingen nedre grense for søknadssum.

3 HVEM KAN SØKE

Koret som søker må være medlem i Ung i Kor, eller ha søkt om å bli det.
Videre må koret ha:
- minst 3 medlemmer, og minst 1/3 av medlemmene under 26 år

- et frivillig styre med minst tre medlemmer

4 KRITERIER

Hvilke krav må søknaden oppfylle?

• Søknaden må forklare korets planer og mål med tiltaket

• Søknaden må vise til et økonomisk behov for støtte

• Søkere må sende inn all relevant informasjon før søknadsfristen, og må kunne komplettere søknaden på forespørsel.

Hva kan IKKE få støtte?

• Kor kan ikke få støtte til tiltak som gjennomføres i kor som ikke er medlemmer i Ung i Kor

• Kor kan ikke få støtte til drift og utgifter som ligger innenfor korets ordinære virksomhet (herunder for eksempel lønn og generelle driftsutgifter)

Kor kan søke om støtte flere ganger, men Ung i Kor kan velge å prioritere søknader fra kor som ikke tidligere har fått tildeling. Ung i Kor vil også kunne prioritere tiltak for å oppnå en god spredning i både geografi og type av tiltak.

5 UTLYSING OG TILDELING

Søknadsfrist: 1. oktober. Behandling av søknaden og eventuell tildeling vil skje innen 1. november.

Søknadene behandles av et utvalg sammensatt av tillitsvalgte og ansatte i Ung i Kor. Støtte utbetales etter godkjent søknad.

6 RAPPORTERING

Kor som mottar støtte fra ordningen, vil bli bedt om å sende en kort rapport og beskrive hvordan tiltaket har fungert i koret, og legge ved bilder fra tiltaket. Bilder og fortellinger fra tiltakene vil deles av Ung i Kor.

Lurer du på noe mer? Ta kontakt med oss på info@ungikor.no

Fagdag i Tegnsang 29. oktober

Norges Ungdomskor søker nye sangere!