Nordisk korfestival kommer til Oslo i 2025!

I 2025 er Ung i Kor vertskap for den nordiske barne- og ungdomskorfestivalen Norbusang!

Norbusang 2025 arrangeres i Oslo 6.-10.august, for første gang parallelt med den nordiske voksenkorfestivalen Nordklang. Sammen er vårt mål å fylle Oslo med korsangere fra hele Norden til flotte workshoper og konserter!

Festivalene åpner i fellesskap 6. august, og avsluttes med storstilt konsert 9. august. Norbusang kommer mye av tiden til å foregå på Sentralen i Oslo, midt i byen og nært til tog og annen transport.

På Norbusang blir det holdt workshops for barn og unge mellom 9 og 26 år, workshops med forskjellige temaer og nivåer. Fra joik og nordisk folkemusikk til karibiske rytmer og andre musikalske strømninger fra resten av verden! Instruktører og annen info annonseres snart! Dette vil du finne på www.norbusang.org, samt på vår egen hjemmeside. Vi har også et nyhetsbrev du kan melde deg på for å få info direkte i mailboksen din - meld deg på dette her.

Påmeldingen åpner i september, men allerede nå kan du melde din interesse til norbusang@ungikor.no

Vi gleder oss til å se dere på Norbusang i Oslo i 2025!

Bilde fra barnekorworkshop med Sanna Valvanne på Vokalfestival 2024.

Ojoj! På grunn av dette store arrangement så utgår Vokalfestival 2025, men alle våre kor er hjertelig velkommen til å melde seg på nordisk sangfest med andre barn og unge!

Men hva er egentlig Norbusang?

Norbusang er et samarbeid mellom de nordiske korforbundene for barn og unge. Det består av DUNK – De Ungas Musikförbund i Svenskfinland (FI), Ung i Kor (NO), Ung kirkesang (NO), UNGiKÖR – Sveriges Barn- och Ungdomskörförbund (SE), RUM – Riksförbundet Unga Musikanter (SE), KORLIV (DK) og KORIS (IC).

Målet med samarbeidet er å skape et nettverk for unge sangere og dirigenter fra Norden, bidra til utveksling og utvikling av nordisk repertoar for kor og å utveksle kunnskap slik at vi kan jobbe for en god musikalsk og pedagogisk utvikling i Norden. Hvert år arrangeres Norbusang-festivalen for nordiske sangere mellom 9 og 26 år, og de ulike medlemsorganisasjonene bytter på å være vertskap.

Enn Nordklang da?

Nordklang er en festival som foregår hvert tredje år og arrangeres av Nordisk Korforum, et samarbeid mellom flere nordiske korforbund og foreninger for dirigenter. Det er medlemmene som er vertskap for festivalen, og for første gang sammenfaller både dato og sted for Nordklang og Norbusang! Det er Norges Korforbund som arrangerer Nordklang 2025 og Ung i Kor som arrangerer Norbusang 2025. Les mer om medlemmene i Nordisk Korforum her.

Unge dirigenter på Kordirigentkonferansen 2024!