Dirigent søker kor

Sunniva Lien Olsen har utdanning fra Griegakademiet, master fra Det Kongelige Danske Musikkkonservatorium i København og har en «post-degree» etter to år ved solistklassen også ved Det kgl. danske musikkonservatoriet.

Sunniva har fullført 8 års utdannelse i klassisk sang, med bachelor fra Griegakademiet- Institutt for musikk, ved Universitetet i Bergen, master fra Det Kongelige Danske Musikkkonservatorium i København og har en «post-degree» etter to år ved solistklassen også ved Det kgl. danske musikkonservatoriet. Dette studiet avsluttes med en offentlig debut konsert. Hvor hennes ble avholdet 2.oktober 2013, i Christianskirken, med bl.a. Holmens barokkensamble. Hun har i hele mitt studieforløp i København, hatt docent Susanna Eken som hovedveileder. Gjennom hele utdanningen har hun deltatt i forskjellige konserter, musikalske oppsetninger og verk – både som solist og som del av kor.

De siste årene har hun undervist i sang privat, vært vikar i Askøykulturskole og på musikklinjen på Langhaugen videregående skole. I vår har hun hatt Laksevåg barnekor, i regi av deres avdeling i Bergen. Hennes lidenskap for sang og musikk har fulgt henne gjennom hele livet, og hun har et stort ønske om å forsette med formidling av musikk og sang, samt bringe kunnskapen videre til andre. Hun synes det er veldig givende og kjekt å jobbe med barn og har stortrivdes med Laksevåg barnekor. Hun flytter nå til Oslo, hvor hun akkurat har startet på «Praktisk Pedagogisk Utdanning» ved Barratt Due, med det formål å få en enda bedre kompetanse på undervisning i de musikalske fagområdene hun dyrker.

Hun vil svært gjerne fortsette å ha barnekor!

Trenger koret ditt ny dirigent kan du ta kontakt med:
Sunniva Lien Olsen
mobil: 92436379
mail: sunnivalien@hotmail.com

Ny korkonsulent for Ung i Kor Oslo

Korkonsulent Veronica Stokkmo skal ut i svangerskapspermisjon fra 23.mai. Lise Aasland Ursin skal holde fortet i et års tid framover.

Lise er utdannet klassisk sanger, dirigent og musikkpedagog fra Norges Musikkhøgskole.
Hun tar i tillegg utdanning innen Entreprenørskap, management og ledelse.

Hun har lang erfaring som korsanger, deriblant Oslo Kammerkor, Uranienborg Vokalensemble og Oslo Filharmoniske Kor. Hun holder jevnlig konserter i Oslo Konserthus.

I tillegg til sin lange erfaring som korsanger og solist, har hun gjennom årene dirigert mange kor, deriblant 4 av Ung i Kor Oslo sine medlemskor. I det sangpedagogiske virket har Lise gitt, og gir fortsatt, sangundervisning for solister og ensembler.

Nå gleder hun seg til å jobbe for de lokale barne- og ungdomskorene i Oslo. Lise er ansatt i 70 % stilling.

SommerSangUka 2014

SommerSangUka arrangeres for 6. gang i Midt-Norge, på Torshus Folkehøgskole i uke 33, 11-15 august.
Årets tema er New York, New York, en musikalsk smeltedigel! På broadway finner man de beste musikalene, Apollo Theater var startpunktet for de største stjernene innen soul, jazz og RnB, og The Village var sentrum for de største singer-songwriterne i USA. Bli med å syng!
Workshops

SommerSangUka har 3 workshopgrupper inndelt etter alder.

Hver workshop har sitt eget tema, og sangerne øver frem mot

fremføring på avsluttende konsert på fredag 15. august for
venner og familie. Instruktørene er svært dyktige og har vært
med på SommerSangUka opptil flere ganger før.

Felleskor
I felleskoret deltar alle og det øves inn låter til avslutningskonserten.

Fordypningsemne
Deltagerne velger mellom fire forskjellige fordypningsfag:
det kan være dans, låtskriving, samspill eller andre temaer
instruktørene våre er spesialister på.

Vi har også egen koreograf med koreografiundervisning og regi på avslutningskonserten! I tillegg har vi sang/gehørsundervisning. Våre ungdomsassistenter står for artige fellesaktiviteter.

SommerSangUka er fem dager fylt med sang og moro, og avsluttes med hentekonsert for venner og familie. Møte gamle og nye venner, delta i sosiale fellesaktiviteter, spill, syng, dans og le!

Når:
SommerSangUka arrangeres 11.-15. august 2014 (uke 33).

Sted:
Torshus følkehøgskole, Orkdal

Deltakeravgift:
Ung i Kor-medlemmer: 2.300,-
Andre: 2.500,-

Deltakeravgift inkluderer undervisning, kost og losji (dobbeltrom på internat).

Påmeldingsfrist 30. mai  på hjemmesiden:

For spørsmål kontakt korkonsulent Anne-Grethe på ungikor.midtnorge@musikk.no tlf. 73 88 33 20

Seminar for unge komponister!

European Seminar for Composers: apply now!

Spread the word among friends, composers and interested people: this is a unique opportunity!
Feniarco, in collaboration with European Choral Association – Europa Cantat and Arcova – Valle d’Aosta, organises the 8th masterclass for composers, aspiring composers who are interested in choral music and to choir conductors who had previous experiences on writing and elaboration in Aosta from 20th to 26th July 2014.
Great international lecturers, two choirs-in-residence (a mixed adult choir and a children’s choir) always at participants’ disposal for rehearsing and putting into sound their new pieces, a final concert with original selected compositions.
The course is open to a maximum number of 21 active participants (7 for each workshop); listeners are accepted without number limit.

The proposed workshop for 2014 are:Workshop on composing, elaboration and arranging
director Vytautas Miškinis (Lithuania)
The aim of the workshop is the realisation of an original score for choir or an elaboration-arrangement for choir, starting from musical material gathered from folk and cultivated musical traditions.Workshop on arranging for vocal pop and jazz
director Philip Lawson (UK)
In this workshop all useful elements for making a vocal pop and jazz arrangement will be looked into. From the technical point of view, harmony, voice and vocal lines aspects will be studied.Workshop on composing for children’s choir
director Piero Caraba (Italy)
From choosing a text to the composition on words, from reflections on the language to the composing techniques, taking into account the different musical styles and repertoire. Special attention will be given also to some basic principles of music pedagogy.Workshop on experimentation-performing
directors Davide Benetti (mixed choir) (Italy) and Luigina Stevenin(children’s choir) (Italy)
In this workshop two choirs-in-residence will study and perform the pieces composed by participants of the three workshops on composition. here will be a mixed choir and a children’s choir working on the delicate issue of the passage from score to performance.

Dirigent søker kor

Tori Skrede har utdannelse i musikkvitenskap, drama/teater og litteraturvitenskap fra NTNU i Trondheim.

Hun har mange års fartstid som kulturskolelærer og lektor i videregående skole og som musikkritiker og kulturjournalist. Nå er hun frilans skribent og kulturarbeider. De siste årene har hun vikariert en del som dirigent for barnekor, først for fremst for Kjelsås skoles sangkor som hun har et tett samarbeid med, og det liker hun så godt at hun gjerne vil gjøre det mer fast. Tori har utdannelse i musikkvitenskap, drama/teater og litteraturvitenskap fra NTNU i Trondheim, men er østlending og har bodd i Oslo i mange år nå. Noen vil kanskje kjenne henne som mangeårig redaktør av tidsskriftene Arabesk og Musikk i skolen. Tori skriver også sangtekster og musikkspill i samarbeid med forskjellige komponister, og dem bruker hun selvfølgelig gjerne i egne rekker. Hun er også mamma til en gutt og en jente som hun synger masse sammen med.

Hvis koret ditt trenger ny dirigent eller vikar, skynd deg å ta kontakt med tori.skrede@hotmail.com

Dirigent søker kor

Mia Marlen Ber, utdannet fra Konservatoriet i Trondheim, og Mastergrad fra Rytmisk Musikkonservatorium i Rytmisk vokal og Komposisjon. Hun bor i Danmark, København akkurat nå men flytter til Oslo nå i august og derfor arbeid som kordirigent i Oslo området.

Hun brenner for undervisning, og har hatt mange sangelever de siste årene, men har spesielt elsket arbeidet som kordirigent for barne og ungdomskor. Hun elsker barn, og deres naturlige, spontane og musikalske uttrykk og læringsevne. Er også god med ungdommer, som har kommet litt lenger musikalsk, er glad i en utfordring og er glad i å utfordre andre. Hun har spesialisert seg innenfor sjangre som folkemusikk, viser, jazz, pop og verdensmusikk. Har materiale fra mange kulturskatter. Generelt i undervisning, har hun også spesialisert seg innenfor improvisasjon, samspill og hørelære.

Trenger koret ditt ny dirigent kan du ta kontakt på: miamarlenberg@gmail.com

Regnbuen barnekor søker dirigent!

Regnbuen barnekor er et nyoppstartet barnekor i Askim, i regi av Humanetisk Forbund, Indre Østfold lokallag, som består av en gruppe sangglade barn i alderen 4 til 12 år. Koret har øvelse på mandager fra 17.30 til 18.10 (3-6 år) og fra 18.15 til 19.00 (7-12 år). Øvelsene foregår på Black Box ved Askim videregående skole.

For mer info, se http://www.facebook.com/pages/Regnbuen-barnekor/303287196417932

Oppstart for ny dirigent er snarlig.

Er du interessert i en kjempefin dirigentjobb for et kor med stort potensiale, ta kontakt med styret ved Miriam Aune, 9290613, eller nåværende dirigent Margrethe Førre Nardocci, 97665482

Slår sammen musikalske krefter i Sørreisa

Dette er en artikkel fra 2009/2010 skrevet av Wenche Monika Hermansen, dirigent i koret Nabojent´n i Sørreisa. Artikkelen var opprinnelig skrevet og publisert for den gamle nettsiden “korbanken.no”, og handler om hvordan små kor kan ha stort utbytte av å samarbeide med hverandre.

 

nord-norge-kor-wenche-2I Sørreisa kan ha langt til nærmeste nabo, men samarbeider likevel om ungdomskor over kommunegrensene. Og samarbeider bredt om felles vårkonsert.

I mange år manglet det kortilbud til ungdom i Sørreisa og jeg så hvordan vi “mistet” mange sangglade. Denne utfordringen tok jeg å ta tak i i 2008, og resultatet er et interkommunalt ungdomskor med rundt 18 jenter.

 

Ambulerende dirigent

Store avstander gjør at jeg er ambulerende dirigent. Jeg tilbyr ungdommer oppfølging i de forskjellige kommunene som de bor i. Selv om vi har faste korøvinger i Sørreisa kommune, har jeg korøvinger også i Dyrøy av og til. På denne måten kan jenter i vår region få et tilbud på tvers av kommunegrensene og vi har et større nedslagsfelt for konserter og opptredener. Fra høsten 2010 tilbyr jeg en og annen sangøvelse også i nye kommuner som det kommer korister fra.

 

Felles vårkonsert i bygda

Nabojent´n er ofte med på konserter som er i regi av andre lag og foreninger. Hvert år har vi en felles vårkonsert i Sørreisa. Her slår alt av musikalske krefter seg sammen for å skape en varierende og spennende konsert.

Sørreisa sang og musikkråd kaller inn til et planleggingsmøte hvor alle dirigenter og andre lederpersoner møter til felles gjennomgang av aktuelt stoff. På møtet blir vi enig om hvilken og antall sanger/musikkinnslag hver aktør har og finner på et navn til arrangementet.

Det går på omgang fra år til år hvem som har hovedansvaret. De står for PR, kafédrift, billettsalg, klargjøring av konsertlokale, evt. musikkfølge, lyd/lys og andre nødvendige tiltak.

Alt av notater og evalueringer fra tidligere år finnes tilgjengelig. Slik har vi etter hvert opparbeidet god kompetanse.

 

Gir koret erfaring

Arbeidet med vårkonsertene har gitt Nabojent´n mange erfaringer som vi også bruker ved egne arrangement. God planlegging og forhåndsomtale og annen kontakt med pressen er viktig. Vi er inspirert til å velge en arrangementskomité som sitter i 1 år i gangen. Denne komiteen består av tre jenter. To av tre skiftes ut hvert år, slik at vi beholder kontinuiteten så at de nye i rollene også blir trygge. Videre har vi dratt nyttig lærdom av å se hvordan ting kan gjøres og hva man helst ikke bør gjøre.

Kommunikasjon er den største utfordringen i samarbeidet. Ved mindre bra/dårlige rutiner er det fort gjort at ikke alle får beskjedene de skal ha. Dette fører til misforståelser og frustrasjon som igjen fører til at folk ikke følger opp videre eller går lei.

En annen utfordring er å finne ungdommer som har tid til å gjøre slike tidkrevende oppdrag. Vi “kurser” disse jentene slik at de vet hva som står på spill og hva som forventes av dem hvis de sier ja til å sitte i komiteer etc. På hver øvelse bruker vi noen minutter på informasjon, opplæring og andre ting som må tas tak i.

Vi har også til en hver tid oppdatert medlemsliste med kontaktinformasjon og har kartlagt hva de foresatte til jentene evt. kan bidra med. På denne måten har vi et kontaktnett som vi bruker og trekker inn ved behov. Dette kontaktnettet har blant annet skaffet oss viktige sponsormidler.

Dette var noen tanker om hvordan vi gjør det. Vi er bestandig på jakt etter nye ideer og måter og gjøre ting på og hører gjerne fra kor som løser oppgaver og samarbeider på andre måter.

Langedrag – der barna og sangen får vinger

Dette er en tekst fra 2009 skrevet av dirigent for Munekrud skoles kor, Karen Marie Omholt, opprinnelig publisert på den gamle nettsiden “korbanken.no”. Her forteller hun om verdien en slik årlig tur kan ha for koret.

2009-06-langdrag-melking-utsnittFor Munkerud skoles kor er den årlige turen til Langedrag et befriende pusterom fullt av dyr, natur, folketoner, huldre, alver og sanger som høres til neste fjelltopp.

Min første kortur til Langedrag var uforglemmelig. Det jeg falt for ved Langedrag, er at når vi kommer ut av bussen fredag ved fem-sekstiden, så kan alle puste ut. På Langedrag er forholdene lagt så til rette for barn og dyr og menneskelighet at vi alle går inn i en veldig god hvilemodus. Der er det naturen som bestemmer tempo, innhold og aktiviteter. Og barna elsker det!

 

Ro framfor underholdning

Etter et par år som dirigent, fant vi i koret på at vi skulle vi finne på noe “morsommere”. Vi reiste litt hit og dit rundt Lillehammer og opplevde for så vidt mye forskjellig. Men er det ikke det vi gjør hele tiden for tiden, opplever så mye?! Etter dette bestemte jeg meg for at det å gå i Munkerud skoles kor skulle være det samme som å bli med til Langedrag hver vår!

Ganske flott å stå på setra og se utover fjell så langt øyet rekker og synge No livnar det, Kom mai du skjønne osv. Å be barna synge så de høres helt til neste fjelltopp. Det gir mening! Og kraft!

 

Barna hviler i barne – og dyresangene

De faste turene gir en kontinuitet som er veldig konstruktiv og verdifull for koret. Langedrag har umerkelig trukket koret inn i feltet som har med dyr å gjøre. Med natur å gjøre. Med folketoner, stev og lokk. Og naturmystikk, ikke minst!

Det tok mange år før naturmystikken satt seg i koret og i meg. Det startet med at vi skulle synge litt om kvelden. Så ble det litt eventyr ved peisen. Så sang vi litt ute. Derfra var veien kort til å iscenesette eventyrene og alle dyresangene.
Barna har lett for å forbinde seg da til geiter, hester, kuer, høner osv. Og hvem er Huldra og hvor er avene? Det ene tar det andre. Pinsen 2009 hadde forstilling på vollen om Huldra og jakten på kjærligheten. Her flettet vi inn alt som barna og jeg kunne komme på. Enkle kostymer som barna selv fant ut av. Enkel regi. Alvene og Alvedronningen og Januar og den triste og den sinte og de gale og hestene og blomstene og …

Forestillingene er en stor opplevelse for barna – og foreldrene. De er gjerne med i stort antall!

Møtet med levende dyr og kultur fast over tid har stor virkning og virker behagelig. Barna kan hvile i at barnesanger og dyresanger har stor verdi!

 

Fyll koppen med melk fra geitene

Når vi reiser hjem, er vi fylt opp og ikke utslitt. Maten er super, sukkerfrekvensen er minimal. Humøret er lett å holde oppe.

I bussen hjemover synger vi:

Nå reiser vi fra Langedrag, vi gruet oss til denne dag, men vi har melket geiter vi, og sunget, gått i fjell og li…..og vi reiser ikke hjem før ALLE har klart å få en liten melkedråpe av geitespenene ned i den lille koppen

Fortryllende når barn møter profesjonelle

Dette er en artikkel fra 2010 skrevet av Cathrine Skar, dirigent i Oppsal skoles barne- og ungdomskor. Den var opprinnelig publisert på den gamle nettsiden “korbanken.no”.

oppsal-nar-kostyme-gronn-utsnittStorsatsingen “Trollhalen” med profesjonelle utøvere og regihjelp har gitt små og store i Oppsal skoles barne- og ungdomskor store opplevelser og erfaringer.

Jeg syns det er viktig at at koristene skal få oppleve og samarbeide med eksterne kunstnere, møte profesjonell kunst og kultur i flere sjangre. De siste årene har slikt samarbeid gjort dypt inntrykk på koristene og løftet oss til nye høyder – musikalsk og sosialt.

Etter lang tids modning og et halvt år med konkrete forberedelser, satte koret opp musikalen Trollhallen våren 2010. Trollhallen er trolljazz for store og små. Jeg mente det passet godt for alle alderstrinn i koret (2.-7.trinn dette semesteret)

 

Uvurderlig hjelp til regi og kostymer

Da vi startet visste vi ikke hvor mye bistand vi ville trenge – eller få. Men det trengs mye – og vi fikk mye!
Til alt hell hadde manusforfatter og komponist Turid Lisbeth Nygård mulighet til å hjelpe til med regi. Uten hennes bistand hadde det blitt en veldig stor utfordring å øve.

En mor i koret har vært sufflør og hjulpet til under innøvingen hele våren – også en veldig stor hjelp.
Profesjonell koreografihjelp var også viktig. En kostyme/sminke/kulissegruppe sørget for prikken over i-en – nesten helt kostnadsfritt.

Alle foreldre har bidratt underveis: korvakter; feskomite; loddsalg, kafe, bevertning, markedsføring osv

 

Profesjonelle, inspirerende utøvere

Det ble tidlig klart at vi ønsket to voksne profesjonelle sangere til to av rollene. Vi var så heldige å få med oss Frank Havrøy og Maija Skille, to fantastiske sangere og personligheter. De deltok på mange prøver. Det gav koristene en unik mulighet til å samarbeide, lære og la seg inspirere av profesjonelle sangere.

Akkompagnementet besto av en jazzkvartett bestående av fire profesjonelle musikere. Det gjorde at det musikalske resultatet ble på et veldig høyt nivå.

Lyd og lys var veldig bra, og av stor betydning for helhetsopplevelsen.

 

Stor innsats fra barna
oppsal-proff-utsnitt

Barna har gjort et veldig stort stykke arbeid. Det ble mange og lange øvelser underveis. De har lært mye og har fått være med på et noe som ble veldig profesjonelt.

Koristene har via sine ulike rollefigurer samarbeidet med hverandre på tvers av alder og sosial tilhørighet. De eldste har vist en en støtte og

omsorg for de yngre som tidligere ikke er kommet til syne. Alle er blitt bedre kjent, og stolte av hva de sammen har skapt.

 

Profesjonelt løft

Å la barna møte profesjonelle utøvere gir svært mye – til barna som mennesker, til forestillingen og til holdningen og opplevelsen av sang og musikk.

Vi har tidligere gjort to julekonserter i samabeid med sopranen Mari Eriksmoen. Det musikalske møtet med henne gjorde et dypt inntrykk på alle. Hun er en kunstner på høyt nivå, og har en fantastisk evne til å kommunisere med barn. Hun løftet alle opp og med seg i en for de fleste helt ny klangverden.

Jeg kan varmt anbefale andre kor å få til samarbeid med profesjonelle utøvere, regissører og koreografer. Det er investering i framtid og nåtid.

1 15 16 17 18